Annons:
Etikettscrapbooking
Läst 2882 ggr
[michaelalundgren]
2010-08-19 14:38

Eran historia - Scrapbooking

Hur och när kom ni in på denna bana?

Annons:
[michaelalundgren]
2010-08-19 14:41
#1

Jag minns inte när jag såg eller hörde om Scrapbooking första gången, men det var iaf inget jag reflekterade över. Utan glömde snarare bort det.

Sen gick jag på en marknad och såg ett stånd med lite scrappade saker, och blev genast intresserad.

Att jag fick tummen ur var nog för att jag inte hittade ngt snyggt bröllopskort till min mamma och hennes man.

Så klev in på Panduro, och handlade för 600:- första vändan. Då var det ett startkit, ett kortkit och några stämlar.

Sen hittade jag även hit, genom att jag är medlem på andra iFokus sajter, och såg då att en ny Sajtvärd behövdes. Så trots min bristande kunskap, kände jag även att jag kunde tillföra sajten något.

Har inte scrappat så mycket mer efter det, men hoppas självklart på att göra något inom kort. Men känner att det är lite mer jag skulle vilja ha för att verkligen göra ngt roligt! Som pennor..

Men har lite tankar, funderingar och planer :)

Evanlo
2010-08-19 15:30
#2

Ja-a, jag är inte en scrappare, jag är en kortmakare. För mig är scrapbooking när man gör sidor med foton. Allt utöver det och kortmakeri hamnar under rubriken alter.

Första skärapparaten köptes på Clas Ohlsson, och den användes till att skära ner utskrivna foton av första barnet, så att de passade i ramarna som skulle ges till far- och morföräldrar. Sedan skulle ju ungen döpas också, med egengjorda inbjudningskort …

Därefter har det bara rullat på. Och nu är jag på min fjärde skärapparat … (fast nummer tre och nummer fyra är likadana, nummer tre höll inte att tappas i golvet bara). Har även upptäckt en viss svaghet för verktyg och papper - och shopping. 

Förutom kort gör jag även en del smycken. Förra hösten när den nyvalda Konstföreningens styrelse upptäckte att man hade många gluggar i visningarna, blev jag, som en av flera Medarbetare, uppmanad att ställa ut lite alster. Fick en del kort och smycken sålda, men höjdpunkten är nog att Konstföreningen valde att köpa ett av halsbanden till sitt lotteri. Och att den som sedan valde halsbandet, hade bespetsat sig på just den vinsten. Gör annars kort mest för personligt bruk, men har även gjort några på beställning.

Sedan tror jag inte att en Sajtvärd måste vara expert på ämnet, utan det är nog viktigare att det finns en vilja att sajten ska utvecklas. Detta i samarbete med Medarbetare och medlemmar. Som en liknelse - varför skulle finns det annars expertkommentatorer i tv? Jo, en som kan skapa en spännande sändningen, kompletterad med en som vet allt om ämnet. Fast som Sajtvärd har du fördelen med att ha flera "expertkommentatorer" med olika kunskapsområden.

LiloN
2010-08-20 14:39
#3

Jag hittade ett startkit och läste om scrapbooking i någon tidning som Panduro hade. Det här var för över 10 år sedan!!! Förvånad

Har scrappat sedan dess. Fick uppdrag som designer åt en butik och efter det hade jag designeruppdrag åt flera olika butiker i Sverige. Jag var även designer åt en butik i USA ett tag.

Scrappade åt svenska scrapbooking mm tidningen ett tag också…

Allt detta fick mig att fundera på att någon gång starta något eget och nu i sommar startade Mollys Scrapbooking - Kreativa Kit.

Hoppas förstås att jag ska hinna med att scrappa också och inte bara driva eget. Det var min historia så här långt!Skrattande

[Malin]
2010-08-20 15:49
#4

Oj, ja intresset började väl komma för drygt ett år sedan men då var det mest digiscrap som gällde för min del. Jag har alltid gillat att sitta och pilla i PS så tyckte det passade mig fint.

Jag gjorde mina första layouter i början av året och därefter altrade jag ett hjärtformat album till min sambo på Alla Hjärtans dag. Sedan gick jag på Stämpel- och scrapmässan här i Borås i våras och fick massvis av inspiration. Efter det har det blivit allt från påskkort, till små album, till stora album och massvis av layouter!

Puma77
2010-08-21 22:22
#5

Har pysslat så länge jag kan minnas men startade med kort i liten utsträckning dock. Sen började jag med digiscrap då man slapp köpa allt man så gärna ville ha. Dock så öppnade det ju intresset ännu mer och jag köpte lite hit och dit. Fick ett album för snart 4 år sedan tror jag som legat och jag har inte riktigt vetat vad jag skulle hitta på så en dag bestämde jag mig att sätta fart och det är väl 2 år nu.

Så man kan säga att själva scrapbooking har jag sysslat med i 2 år men då mest kort. Vill testa nya saker som kommer inom ämnet hela tiden och är väldigt nyfiken av mig.

 

//Pia

SusannAlg
2010-08-23 16:57
#6

Egentligen är ju scrapbooking en modernare variant av collage….som man gjorde redan i ung ålder i skolan…

Jag har alltid älskat att pyssla…. sy, sticka, rita, måla,mm. Blev medlem på en scrapbookinggrupp på Tradera å det var nog då mitt intresse för riktig scrapbooking kom.

 Handlade en hel del… och handlar fortfarande… vill så gärna scrappa men det tar sin lilla tid innan jag kommer igång… Håller på med mina barns album… som känns en aning jobbigt då jag ligger efter ganska mycket nu.

Problemet är att man har massor av papper… men ändå är det nåt som fattas!!!

Har ett ännu större intresse än scrapbooking…. att göra smycken. Har hållt på med det sedan 2006. Har kurser i smyckestillverkning, både med pärlor och i glasfusing. Hur kul som helst!

Följ mej gärna på Instagram  Ideal_smycken

Annons:
Spacegirl31
2010-08-23 18:06
#7

Jag har skapat länge, har dock mest gjort smycken men så började jag göra kort & decos, jag älskar att skapa, och vips en dag så hade jag gjort min första LO som har följts av fler för jag fastnade, älskar att surfa runt och titta på andras bloggar & alster, både vad gäller smycken & scrap.

* ~* Ha en bra dag *~*

Tiana
2010-08-24 16:51
#8

Just scrapbooking och korttillverkning var det min moster som introducerade mig till. Var på semester och det var den senaste flugan i deras lilla by just då, så på den vägen är det. 2 år sedan nu, tror jag.

[Daisy-Moa-Elsa]
2010-08-24 21:26
#9

Fick en ny granne för lite över 4 år sen som arbetade med pyssel och pysslade en hel del själv givetvis fast mest med halsband. Den julen gjorde hon julkort så då kom jag att prova pyssel på en liten annan nivå. Tog med dessa kort och sålde på det katthemmet där jag är volontär. Fick väl blodad tand när alla de 20 julkorten sålde slut i ett huj. Sen dess har det flutit på, nästan allt jag gör går till välgörenhet.  

Jag gillar att testa nya saker hela tiden, men återkommer alltid till mina kort och altrandande har jag insett. Fått mycket inspiration och lärt mig saker från en väninna som är och varit DT åt lite olika företag.

Jag tycker absolute inte att en värd måste ha toppkunskap inom området men energin och engagmanget att driva siten och locka folk att skriva och dela med sig.

[Malin]
2011-02-02 19:42
#10

Fler som vill berätta? Det är alltid kul att läsa såna historier :D

PysselKimsan
2011-02-02 20:15
#11

Jag ramlad in på ett bananskal. En kollega gjorde kort och frågade om jag ville hänga på. Hälsade på i hennes paradis av saker och kände att jag också ville ha ett sådant.

Shoppade i början mest färdiga kortkit med kom mer och mer in på att köpa saker och verktyg sak för sak.

Nu har jag mitt pysselrum, min oas med mängder av saker och jag har fått mitt paradis.

Min stora kärlek i detta har jag till Magnolias stämplar. Jag bara älskar dem och måste ha, ha, ha Skrattande

Jag gör mest kort men har altrat lite och gjort någon LO och till jul gjorde jag en tavla till min sambo.

http://kimsanspyssel.blogg.se

Upp till toppen
Annons: