Annons:
Etikettmaskiner-och-verktyg
Läst 6610 ggr
elinn
2010-02-15 12:29

Cuttlebug

Någon som har en cuttlebug hemma? Hur tycker ni den fungerar, är ni nöjda?

Jag står lite i valet och kvalet om jag ska investera i en sån. Den verkar ju superbra men för det första är den svindyr att köpa, för det andra så är alla dies också svindyra att köpa och för det tredje så är den inte så smidig att ha bära med sig.

Den finns ju iofs även i en kids-version men den är jag inte så sugen på. Ska jag köpa en så ska jag köpa en riktig.

Någon med synpunkter, åsikter, erfaranheter av maskinen?

// ElinN

Annons:
elinn
2010-02-15 12:48
#1

Såg föresten att det finns väldigt mycket alfabeten och dies på Tradera så det är väl det minsta bekymret.

// ElinN

Sara
2010-02-15 13:34
#2

Vet inte vad prisskillnaden är men jag har en epic 6 och är väldigt nöjd med den. Livstids garanti dessutom.

Sara

Evanlo
2010-02-15 13:45
#3

Hade en Cuttlebug, som jag sålde för att köpa en Epic 6. Och det var inte för att jag var missnöjd med Buggen, utan för att Epic 6 tar något bredare papper och kom med långa skärmattor redan från början. (Men nu ska ju Cuttlebug senare i vår, komma med långa skärmattor som man kan köpa till.) Nackdelen med Epic 6s skärmatta är att den är mycket tunnare än Cuttlebugens, och känns därmed lite "ostadigare".

Oavsett om du skulle köpa en Cuttlebug, Epic 6 eller liknande, så är det viktigaste att den tar dies från alla möjliga fabrikanter.

Om man däremot vill satsa på stort, tror jag en Accucut kan vara något, plattformen är 14" ' 17". Maskinen kostar 5 - 6000 kr, och varje "normalstor" die kostar runt tusenlappen. :-D

karin4
2010-02-16 11:58
#4

Jag är helnöjd med min "Groda" (Cuttlebugg). Visst tar Epic 6 bredare papper men som Evanlo säger så är plattorna tunnare.

Du kan titta hos www.Handarbeta.se på Ekerö hon har ett bra pris på Cuttlebuggen.

 Det är lätt att bli beroende av den……man vevar febrilt bara för att se hur det blir med just det pappret……

elinn
2010-02-17 22:36
#5

#2 Det är typ ingen prisskillnad mellan Cuttlebugen och Epic 6 så i det avseendet satsar jag nog hellre på en Cuttlebug.

#3 5-6000:- känns inte som min prisklass Tungan ute Det tycker jag inte ens att det är värt. Jag har aldrig klämt och känt på en Epic 6 men tittar jag på bilderna som finns på den så känns det som att Cuttlebugen är mer "rejäl" och stabil än Epic 6:an.

Av någon anledning så har jag fastnat för Cuttlebugen och det känns som att om jag nu ska investera i något så blir det en sån. Men vi får se när/om det blir.

// ElinN

Sara
2010-02-17 23:27
#6

Jag tycker att epicen är snyggare. Glad

Sara

Annons:
ica86
2010-08-15 17:55
#7

jag köpte först en epic men sålde den…  ja tyckte den tog hur stor plats som helst annars funkade den jätte bra men sen så hade ja 2 till slut hihi men det som skilde dem emellan var ju glasplattorna den ja köpte först var tjockare och den andre var ju mycket tunnare o de va på håret att den andre klarade att skära igenom .. men sen tyckte ja inte om cuttlebuggens äckliga gröna färg de va de som fick mig att köpa Epic:n men sen så kom ju den rosa varianten med lite swirl så den köpte ja minsann direkten..  och nu finns de ju en blå med i UK som man kan hitta på ebay men bara för limited time..  Och buggen har ju en sugmatta undertill och den funkar såå bra den rubbar man inte första taget iaf på den jag har :)  Nu finns de ju dom långa plattorna men egentligen om man ska bara ha alfabetet som är 4x8 så kan man lägga lappar över dom bokstäverna man använder..  smidigt som helst..

Jag vet en som har den gröna och om du inte har investerat en så kan ja höra med henne(hon har slutat att scrappa men har sin bugg kvar + alfabet) om du är intresserad i så fall skicka mig ett PM.. 

Det enda som behöves byta ut är ju B plattorna så man kommer ändå billigare (149 kr kostar plattorna)

Evanlo
2010-08-16 10:46
#8

Å efter den gröna, , den vita den rosa och den blå "buggen" kommer det tydligen en mörkt rosa också.

Länk här.

[michaelalundgren]
2010-08-16 11:25
#9

Vad är en cuttlebug och en epic?

Kollade på #8's länk, men förstod inte så mkt av det jag såg :P

Evanlo
2010-08-16 13:58
#10

Cuttlebug och Epic 6 - liksom Big Shot/Big Kick, Wizard m fl - är stansmaskiner för personligt bruk. (Personligt här avser att det inte är för industriell produktion.) Man kan säga att de mekaniskt påminner om en mangel i tvättstugan.

Om du tänker dig ett tryckeri som tryckt visitkort, så finns ju inte tiden för att för hand stå och skära ut dessa. Istället matar man in pappret i en maskin som har en skärform (die) och stansar ut korten ur arket.

Någon tyckte att detta var en bra idé att ta upp för pappershobby, och tog fram en mycket enklare variant för hemmamarknaden, tillsammans med ett antal olika stansar för att skära ut med. Maskiner klarar att skära i så mycket mer material än papper - tunnare metall och plaster, tyger och kartong m m.

Det vanligaste är en handvevad maskin, som det krävs en del kraft och möjlighet för rörelsen i armlederna. Men det finns elektriska, t ex Big Shot Express, som fungerar bra för personer med särskilda behov. 

Här ett Youtube-klipp om att använda en Cuttlebug, principen är den samma för maskinerna, även om hur och vilka plattor som används.

Hoppas det förklarar något.

[michaelalundgren]
2010-08-16 16:08
#11

#10 Tack så jätte mycket för alla dina braiga svar :)

Upp till toppen
Annons: