Annons:
Etikettfoto
Läst 1897 ggr
Lillyblossom
2011-07-18 11:48

Krävs syrafria blad?

Hej!

Jag har precis fått hem maaaassa framkallade foton och vill sätta in dem i ett album. Jag köpte det här albumet (det bakre på bilden), så det är ju syrafria blad i plastfickor. Nu är det så att jag tycker det blir så tråkigt med vita blad men jag vill inte scrappa med klistermärken och annat smått för jag vill att fotona är i fokus. Min tanke var då att jag skulle ta gråa blad och skriva texter till fotona med färgpennor. Grått just för att det inte är lika mörkt som svart och inte lika bländande som vitt.

Så till min fråga! Behöver bladen vara syrafria då bladen inte kommer vara i kontakt med framsidan av fotot eftersom de ligger i plastfickor? Dessutom är fotona från fujidirekt och jag antar att de skriver ut dem med specialskrivare, och är fotona då lika känsliga mot syra som om de vore framkallade traditionellt?

Annons:
dragonstar
2011-08-06 21:05
#1

Jag är inte säker men jag misstänker att om baksidna utsätts för papper som nte är syrafritt tror jag att det med tide förstörs.

För fotot skulel ju själv ta upp syran och på såvis förstörs ju bilden.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Lillyblossom
2011-08-08 12:21
#2

Ok. Tack för ditt svar. Får se om jag kan lösa det. :D

dragonstar
2011-08-08 14:48
#3

Det varså lite =)

Kan ju varna alla som använder Pittzakartonger som förvaring att kartinger och vanligt papper inehålelr syra och är de ikontakt med papeprtet en längre tid så tar även de syrafria pappret åt sig syran.

trör ävern detta gäller trälådor.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

Upp till toppen
Annons: