Annons:
Etikettinspiration
Läst 5571 ggr
avon
1/16/15, 7:25 PM

Embossing

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Embossing är en teknik där man med värme smälter ett pulver för att få motiv med glansig och upphöjd effekt. Det blir snyggt och ger alla dina scrapbookingalster dimension.

Detta behöver du

För att embossa behöver du:

Embossingpulver – Finns i en uppsjö av färger och även olika pulver som ger mer eller mindre upphöjd effekt.

Stämpeldyna – Det finns speciella för just embossing. Jag använder oftast Versa Mark som är genomskinligt och ser ut som vattentryck. Det viktigaste är att stämpelfärgen torkar långsamt och den får gärna vara lite kletig. Det finns också embossingpennor som kan användas när man inte vill stämpla ett motiv utan hellre ritar eller skriver själv.

Valfri stämpel – Alla slags stämplar kan användas, men ju finare detaljer desto svårare kan det vara att få embossingen snygg och jämn.

Papper – Du behöver ett vanligt papper som viks på mitten och endast används för att samla upp embossingpulver. Samt ett papper för ditt motiv. Ett tunt papper kan böja sig av värmen så jag använder oftast cardstock. Att embossa på vellum fungerar också.

Embossingfön – Det finns speciella varmluftspistoler för ändamålet. Det går också att använda till exempel en spisplatta (och värma motivet underifrån). En hårfön blåser för mycket och går inte använda.

Pensel – Det är inte nödvändigt, men kan vara bra för att innan uppvärmning borsta bort överflödigt embossingpulver.

Så här gör du:

Starten

1. Vik ett vanligt papper på mitten och veckla upp. Mittfåran används sedan för att hälla tillbaks resterna av embossingpulvret i burken igen.

Stämpel

2. Stämpla ditt motiv på det tänkta pappret. Var noga så hela stämpelmotivet blir avtryckt.

Embossingpulver

3. Häll direkt (innan motivet börjar torka till) embossingpulver över ditt stämplade motiv. Snåla inte! Det är viktigt att hela motivet blir ordentligt täckt. Eftersom du använder pappret du vek i början som underlag kan du lätt samla upp överflödigt pulver sedan.

Stämplad bild med embossingpulver

4. Tippa av ditt stämplade papper över det andra pappret. Ditt stämplade motiv kommer nu att vara ”ifyllt” av embossingpulver. Knacka på baksidan av pappret för att få bort överflöd av pulver och använd eventuellt penseln på envisa rester. Det är viktigt att få bort allt som inte hör till motivet. Allt smälter nämligen i nästa steg och går sedan inte ta bort.

Överflödigt pulver hälls bort

5. Häll tillbaka embossingpulvret i burken från ditt vikta papper.

6. Börja smälta motivet med embossingfönen. Det blir varmt så akta fingrarna! För fönen fram och tillbaka över motivet tills allt pulver smält. Då är det klart. Om du värmer för länge kan papper och motiv bli bränt. Jag brukar hålla motivet i luften medan jag värmer, men vill du ha det liggandes behöver du ett värmetåligt underlag.

Klart

Så där! Tyvärr är det lite svårt att fånga den blanka och upphöjda effekten på bild, men i verkligheten syns stor skillnad och det blir jättefint.

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
ScrappinStain
1/23/15, 5:47 PM
#1

Superbra Tutorial!!

Emo
1/23/15, 6:17 PM
#2

Så fint förklarat med så bra bilder.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Madde
2/2/15, 5:52 PM
#3

Detta gör ju helt klart att man förstår det på ett lätt sätt. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Upp till toppen
Annons: