Syrafritt album ?
Jag har ett album liggande som jag köpte för ett år sedan på maxi för just foton, det är svart och i papp, spiralrygg kallas det väl , iom att jag kommer sätta en massa papper på de svarta bladen och sen foton på allt detta, hade isåfall tänkt att göra på båda sidorna av uppslaget, kan det vara nån fara då ifall albumet inte skulle vara syrafritt tror ni ?
Läste nånstans nämligen att svarta papper oftast inte var syrafritt.
Oj… det här är jag dålig på. Tror att syran kan "äta sig igenom" men jag överlåter den här frågan till Evanlo som brukar ha koll på det mesta.
//Arrangör av Sveriges största pärlträff, Facett.STHLM
Min avsomnade hobbyblogg
Kurser i smyckestilverkning och scrapbooking
"Showroom" för byLina//
Hm… så går det när man väntar länge med att skriva… då hoppar hon in emellan utan att jag sett det :-)
//Arrangör av Sveriges största pärlträff, Facett.STHLM
Min avsomnade hobbyblogg
Kurser i smyckestilverkning och scrapbooking
"Showroom" för byLina//
Tack för svar, skulle vara kul att komma igång nämligen =)

Det finns nån slags penna som man kan kolla om papper är syrafria…. men jag vet inte vad dom heter… nån annan kanske vet.
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
Den heter just så - syratestpenna.
Finns bl a hos CChobby.se, där jag beställde min, men de tar en hög frakt, så ska man inte beställa något mer blir det dyrt. Stämpelhuset har också en för några kronor mer, men de ska enligt hemsidan endast ta ut postens porto. Har man å andra sidan tänkt sig till Västerås i slutet av februari, kan den 27e vara ett bra datum. Då anordnar Stämpelhuset Cardstockfestivalen i Växhuset.
Ett annat tips är att kolla hos fotohandlare, för det handlar ju trots allt om att skydda foton.