Kort
När ni gör kort, köper ni färdigvikta eller kan man ta ett papper och vika själv ?
Min systerdotter fyller nämligen om 2 veckor och då tänkte jag göra ett kort till henne, sen ska jag ju även testa att göra bröllopskort i maj när min bror gifter sig så det kan ju vara bra redan nu att kolla läget om kort.

Det går precis lika bra att skära till kort själv. Men det tar ju lit längre tid….
Fördelen är ju att man själv bestämmer formatet… ska du ha ett vikt kort så ska du skära försiktigt där du ska vika kortet (Bara så att det går genom max halva tjockleken i kortet), så blir vikningen bättre.
Följ mej gärna på Instagram Ideal_smycken
i böejan köpte jag färdiga men numera skär jag själv och jag har en skärmaskin med utbytbara skärblad. Ett av de bladen är ett sånt som inte skär igenom utan trycker lite så att man lätt kan vika där sen.
//Pia

Det kallas för att biga kanten.
Man får vara lite försiktig bara när pappret är tunt. Det är lätt att komma för djupt och då går pappret sönder.
Har hänt mej ett antal gånger och är inte kul när man inte har mer papper av just den sorten.
Annars kan man köpa en Bonefolder=falsben.
En väldigt fiffig sak som är bra att ha när man viker papper.
Oki tack för era tips 
Jag ska nog köpa ett färdigt nu till första kortet tror jag.

Tänk bara på att ha inte för bråttom med att klista fast allt på en gång. Kolla flera gånger så du är nöjd innan du klistrar fast allt.
Vet inte hur många gånger jag har kommit på andra ideer när jag har klistrat fast allt.