Scrapbooking iFokus

Scrapbooking

Etiketttekniker
Läst 4158 ggr
Be-Bopz
1

kanter på papper

Jag har sett att de ibland färgar kansterna på papper, ser lite slitet och gammalt ut, jättesnyggt ! men jag undrar vad det är för färg som används till detta ?

Be-Bopz
0

Just det, vad använder man för verktyg till detta ? Vanlig svamp eller vad kallas ni det ?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Man kan använda chalk, mest användbar tycker jag färgen "Chestnut Roan" är. Sen för att "rugga" kanterna görs med en kantrivare (edge scraper). Den kantrivaren jag har tror jag att jag gav typ 30 kr för.

Du kan även använda distresser. Länken nedan visar inte just för kanter men hur man kan använda distresser lite mer. Men det funkar absolut kanon till kanter med tycker jag

http://inkywings.blogg.se/2009/april/gor-egna-bakgrunder-med-distresser.html

Evanlo
0

För att få ruggade kanter kan man även riva pappret, eller om man inte har en "edge scraper" till hands, dra med en sax längs pappret.

För att lägga på färgen på kanten kan man antingen dra direkt med dynan mot kanten, men då riskerar man att riva sönder sin dyna (tänk bara på hur lite som behövs för att man ska få ett papperssår!). Då finns det t ex så kallade "daubers", eller annat populärt verktyg är handtaget Ink Blender Tool med en dyna från Tim Holtz. Eller en make up-svamp. Ta upp lite färg med valt verktyg och dra med längs kanten (= en liten skarp färgad kant), eller så börjar man lite, lite längre in på pappret med ett lätt tryck och för verktyget utåt (= en lite mer oskarp färgad kant)

Puma77
0

Jag använder mest Ink blending tool och sen distresser till att färga kanterna.

//Pia

karin4
0

Visst är det roligt att chalka kanterna? Det gör så mycket för helhelsintrycket…..

Madde
0

Jag använder mina Chalkar jättemycket. Har flera olika färger som ska skapa lite djup i det hela oxå. Färgerna i sig går i varandra så det ska se bra ut och gammalt ut. =)

En chalkad bit/papper kan göra så mycket, den lyfts fram.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Be-Bopz
0

Kan nån visa en bild på hur chalk ser ut kanske ? Så jag vet vad jag ska leta efter i butiken =)

Var på lekia idag och köpte brads och lite papper, de har massor grejer för halva priset, på pandurogrejer Förvånad

[Daisy-Moa-Elsa]
0

# 7 du kan i princip kolla vilket webbutik som helst, tex. nedan länk har, skriv chalk bara i sökmotorn så kommer det upp

http://www.pyssloteket.se/

Be-Bopz
0

Oki nu har jag kollat så jag vet vad jag ska titta efter, köper jag en sådan här tex :Cat´s Eye formad dyna med härligt, riklig färg.

Så kan jag alltså färga direkt med detta och behöverinte köpa nåt extra för att färglägga med ?

Förlåt en som låter lite trög….Skäms

Evanlo
0

Du är inte trög, bara ny!

Man kan använda dynan direkt på papperskanten, men det sliter på dynan. Och dynor går att använda länge, till många - t ex chalks - finns det nämligen påfyllning att köpa på flaska. Därför kan det vara bra att ha något slags verktyg, antingen en "dauber"/duttare eller ett Ink Blending tool, eller en make up-svamp eller liknande.

Och

Evanlo
0

Du är inte trög, bara ny!

Man kan använda dynan direkt på papperskanten, men det sliter på dynan. Och dynor går att använda länge, till många - t ex chalks - finns det nämligen påfyllning att köpa på flaska. Därför kan det vara bra att ha något slags verktyg, antingen en "dauber"/duttare eller ett Ink Blending tool, eller en make up-svamp eller liknande.

Och för att det naturligtvis inte ska bli enkelt, finns det i likadana förpackningar både Fluid chalk och Pigment ink …, så läs noga produktbeskrivningen.

Be-Bopz
0

Oki nu blev det mycket info här så nu måste jag reda ut lite…

Fluid chalk och Pigment ink, det är ju det första alternativet jag ska ha antar jag ?

Distress var oxå en slags färg…?

Ojojoj säger jag bara, detta var mer komplicerat än jag trodde Gråter

Evanlo
0

Svar ja på bägge frågorna.

Snart känns det inte komplicerat, när du blivit lite mer varm i kläderna.

Be-Bopz
0

Hittade chalk i bokaffärn, kostade 24 kr för en sån där liten burk, är det dyrt eller ett vanligt pris ?

Hittade även nåt som det kanske stod…..ink pad på , en liten fykantig "burk", nån slags färg iallafall men vad kan man tänkas använda den till ? Kostade 10 kr….

Evanlo
0

För att vara butik är det ett hyfsat pris. Senare när du vet vad du vill ha, brukar det billigare att handla sådana saker i webbutiker. Men å andra sidan tillkommer ju frakten, och då passar man på att beställa lite mer för att det ska "löna sig"…

En liten fyrkantig burk - hmm - står det VersaColor på den? Då är det en vanlig stämpeldyna. Sedan står det antingen Pigment Ink på den eller Dye Ink, och då finns det lite mer olika användningsområden.

Be-Bopz
0

Idag köpte jag en burk chalk, färgen charcoal

Tänkte, kan jag ta en svamp, en sån man diskar med, om jag klipper sönder den och tar den mjuka delen, en liten bit, tror ni de funkar att använda att dutta kanterna med ?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Du kan ju dutta med chalken direkt (den slits lite på ytan till slut) Annars om du har nån oanvänd puder-svamp, funkar kanon till att dutta med. Vet inte hur disksvamp är, men prova på en bit vanligt papper, vem vet kanske funkar kanon :-D