Annons:
Etikettmaterial
Läst 1701 ggr
[michaelalundgren]
8/12/10, 5:39 PM

Pennor

Jag är väldigt sugen på att köpa lite pennor. Men vad ska man satsa på?

Något som är lite bättre att börja med när man aldrig gjot det tidigare? Och vilka färger är bra att starta med?

Kanske finns något bra "kit" någonstans?

Hjälp mig! :)

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
8/12/10, 7:36 PM
#1

Jag är väldigt nöjd med mina Pro-markers, men det blir ju dyrt att köpa upp sig på ett gäng även om dem på mässor brukar ha lite rabatt. Däremot gillar jag inte Panduros "plume" pennor, som ska vara lite som Pro-markern men du får kanter med dem iallafall tyvärr.

Evanlo
8/12/10, 11:13 PM
#2

Det beror ju vilka sorts pennor du är ute efter? Detta är bara ett litet skrap-på-ytan.

Är det tuschpennor, så är t ex Copic Ciao eller Sketch lika som ProMarkers. Copicpennorna finns i många fler nyanser, men de är båda lösningsmedelsbaserade. Skillnaden på Ciao och Sketch är att att själva pennorna är olika stora, och därför innehåller olika mängd tusch. Sedan finns det en skillnad i spetsarna, bägge märkena har dubbla spetsar. Copic har en bred i en änden och en mer penselliknande i andra, medan Promarkers har en bred och liten i vardera ände.

Det finns även tuschpennor som är vattenlösliga. ProMarkers Aqua och TomBows är exempel på detta. De kan antingen användas på samma sätt som de lösningsmedelsbaserade, men du kan även "kladda" av färg på något vattensfast - ett cd-fodral, en kakelplatta eller liknande - och sedan ta upp färg med hjälp av en pensel för att måla med. (Det finns på Youtube en tjej som jämför TomBows med vanliga ProMarkers, om varför TB-pennorna är så mycket bättre. Det blir lite som att jämföra äpplen med ananas. Återkommer med den om jag hittar den igen.)

Eller är du ute efter att använda färgpennor - som används på likartade sätt, då kan du välja mellan t ex akvarellpennor där man använder vatten och pensel i någon form för att förändra färgen, eller MCP-pennor där man istället för vatten och pensel använder thinner och stompf. Med MCP-pennor kan man göra en grövre färgläggning med tuschpenna, och sedan skapa nyanser, skuggor m m med MCP-pennan. Har inte provat men det kanske går att göra på samma sätt med akvarellpennor och vattenlösliga tuschpennor? 

Jag har inte sett om just TomBows säljs i något set (men jag har ju heller inte tittat efter det), de andra vet jag säljs på i "lösvikt" och olika set. T ex säljs ProMarkers i 5-pack eller 10-pack med olika teman som jul eller hudfärg. Och färgpennor finns att köpa både lösa och i lådor med olika antal pennor.

Vilken penna/teknik som jag väljer att använda, är lite beroende på vad jag vill ha för slutresultat - och tid som jag har att använda till färgläggningen. Oftast får jag till snyggare resultat när jag blandar ProMarkers och MCP-pennor, men så tar det också lite längre tid. Ska det bli ett "enklare" uttryck, utan så mycket skuggningar, använder jag bara ProMarkers (det går att göra mycket skuggor och nyanser med enbart tuschpennor, men jag tycker oftast att jag saknar just den rätta nyansen). Ska det bli mer romantiskt, använder jag akvarellpennor.

[michaelalundgren]
8/12/10, 11:48 PM
#3

#2 Tack för ett långt utförligt svar!

Det är ProMarkers som jag funderat ett tag på att köpa, lutar nog åt att det blir det då när det är dags :)

Upp till toppen
Annons: