Annons:
Etiketttekniker
Läst 3990 ggr
Be-Bopz
2/16/10, 2:15 PM

Embossingfråga

Har funderat på detta med Embossing, jättesugen på att prova på, men jag är däermot inte beredd att köpa en fön direkt, har ju inte hållt på så länge ….

Har läst en massa att man kan hålla på över spisen eller brödrosten, frågade på annat håll och fick då svaret att det skulle jag inte testa för då skulle jag aldrig mer vilja prova på detta.

Har ni provat över spis/brödrost här inne, hur funkar det eller har det funkat alls för er ?

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2/16/10, 2:33 PM
#1

Hm undra om värmen blir tillräcklig från en brödrost eller spis utan att du bränner dig eller pappret.

Om du har någon pysselbutik i din närhet brukar de ha pysselträffar för en billig peng och då borde du kunna testa Embossing.

Evanlo
2/16/10, 3:10 PM
#2

Inte provat själv - eftersom jag är lite verktygstokig *himlar med ögonen* - men en brödrost fungerar. MEN man bör inte hålla i pappret självt, utan med en pincett eller liknande just för att inte bränna sig. Samma sak med spisplattan. Sedan kan jag tänka mig, att om man inte håller pappret tillräckligt stilla, så rymmer en del av embossingpulvret och det blir kladdigt och dant.

Att då istället gå till en pysselbutik och prova på, är nog det bästa tipset, om du inte ska köpa en fön från början. En fön kan också användas till mer än EP, t ex krympplast (som ju också kan krympas i ugnen).

Be-Bopz
2/16/10, 4:40 PM
#3

Ohh vad är det för nåt kul då? Krympplasten alltså ?

Evanlo
2/16/10, 5:55 PM
#4

Jag får nog sluta kommentera Skrattande

Krympplast är en plastfilm som sträckts ut mycket. Den kan man sedan stämpla, färglägga eller klippa ut i roliga former m m. Sedan tar man sin embossingfön eller lägger på en plåt i ugnen. När plasten värms återfår den sin lilla storlek, ungefär en tredjedel av den uttänjda, och motivet hänger med i krympningen. Används till att göra egna dekorationer, smyckesdelar etc. En fin grej att göra att stämpla och färglägga ett motiv på både papper och krympplast, och sätta på t ex kort eller LO. Krympplats finns i de flesta hobbyaffärer inkl Panduro.

Ett tips som jag läste i en tidning, var för att få reda på hur stort behövde vara innan man hade krympt det. Då började man med att göra en linjal i verklig storlek och sedan krympa den. Skulle man sedan ha en dekoration i storlek av en femtioöring, mätte man femtioöring med sin krympta linjal upp t ex 3 cm. På så sätt vet man att för att få en dekoration i storlek som en femtioöring, måste man börja med plastbit som är 3 cm. (OBS! Har inga mått här, utan det är bara för att beskriva principen av linjalen!)

karin4
2/16/10, 6:56 PM
#5

Jag testade över spisplattan och kom fram till att det inte får vara för tunt papper. Det var svårt att få det fint utan att bli buckligt och brunbränt.

Brödrosten gick bort pga av det blev för varmt för händerna (hade ingen bra pincett vid det tillfället).

Visst kan det tyckas dyrt med en embossingsfön men det är värt varenda krona för det blir så mycket bättre resultat.

Så gå du till en fyskisk affär och testa så förstår du skillnaden för det gjorde jag.

Sen får du så klart surfa runt efter bästa priset förstås…..

Pyssellina
2/16/10, 8:32 PM
#6

Jag använde min brödrost inna jag fick min fön. Tyckte det funkade bra, blev bra embossat och så. Nackdelen var väl att det lätt blev för varmt för händerna.

Annons:
Spacegirl31
2/16/10, 9:18 PM
#7

Jag embossar mycket och det fungerar bra med spisplattan, men jag föredrar embossingfönen. Man kan ju köra med spisplattan/brödrosten först och testa om man gillar det och sen investera i en fön om man tycker att man behöver det. :-)

* ~* Ha en bra dag *~*

Madde
2/17/10, 12:10 AM
#8

Jag har köpt mig en fön på en mässa där den var riktigt billig. Så jag är idag superglad över den investeringen. =)

Som sagt något annat skulle jag inte orka hålla på med.

Men beundrar er andra som testar er fram med olika metoder. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Be-Bopz
2/17/10, 1:02 AM
#9

Jo jag får se hur jag gör, just nu köpte jag pennor,  för detta med stämplar drar nog lite mer att hålla på med, sen får jag se om jag testar på och kör med spis/brödrost först bara för det roliga att testa.

Kanske jag har tur i linköping i mars och hittar nåt billigt =)

[Daisy-Moa-Elsa]
2/17/10, 10:12 AM
#10

Intressant att läsa att det funkar embossa på brödrost och spis, trodde aldrig värmen var tillräckligt centrerad och start, man lär sig varje dag :-)

Be-Bopz
2/17/10, 10:29 AM
#11

Jo jag har faktist läst detta på flertalet ställen att det ska funka, så ska jag prova så gör jag nog detta först på spis eller brödrost för att enbart se hur det funkar.

karin4
2/17/10, 8:03 PM
#12

Var lätt på handen bara när du testar……

Be-Bopz
2/17/10, 9:17 PM
#13

japp Flört

Annons:
Spacegirl31
2/19/10, 6:50 PM
#14

& ha vatten bredvig dig ifall att. Det har aldrig tagit eld för mig men det blir ju rätt hett.

Embossar jag på spisplattan håller jag ganska nära plattan, men inte för nära, då bränns det.

* ~* Ha en bra dag *~*

karin4
2/19/10, 9:07 PM
#15

Jotack det har man ju märkt…..

Ett ex antal papper har man ju förstört pga av att man höll för nära…..

Anfa
3/6/10, 11:30 PM
#16

Jag embossar ovanför brödrosten, och för mig funkar det super! Glad

Be-Bopz
3/7/10, 2:31 AM
#17

Åhh va kul att höra, så då är det alltså värt att prova =)

Anfa
3/7/10, 4:41 PM
#18

Ja då! :D

karin4
3/7/10, 9:17 PM
#19

Absolut, prova du…. man blir rätt så beroende av embossing……

Sara
3/7/10, 10:26 PM
#20

Jag har "lånat" min pappas varmluftsblås. Fungerar finfint.

Sara

Annons:
Be-Bopz
3/7/10, 11:37 PM
#21

Ja det kan ju oxå funka Glad

Upp till toppen
Annons: