Annons:
Etikettstämplar-och-stämpeldynor
Läst 1938 ggr
Be-Bopz
2010-01-28 06:14

Stämpelfärg

Vad är bästa att köpa om man ska stämpla motiv ?

Fick ju med en stämpel i paketet från creative club, en gullig clearstamp? med hjärtan, vill ju såklart använda den.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2010-01-28 10:46
#1

Bäst är vattenfast stämpelfärg. Du behöver ju inte köpa en stor en utan kan ta en i mindre storlek

Evanlo
2010-01-28 11:35
#2

Ja, men det beror också på om och hur man ska färglägga.

Om du använda vattenbaserad färgläggning (akvarell, -pennor, TomBows etc) måste dynan vara vattenfast. Om du däremot ska använda färgläggning som tuschpennor (Copics, ProMarker m m) eller färgpennor med stompf och thinner, måste dynan vara vattenbaserad.

[Daisy-Moa-Elsa]
2010-01-28 17:12
#3

Varför måste dynan vara vattenbaserad vid ex pro-markers? Jag upplever att vid icke vattenfast kan även kanterna "flyta" lite med dessa pennor

Evanlo
2010-01-28 18:28
#4

Förlåt, fel ord! Ska inte vara vattenbaserad, utan vattenlöslig!

Det hänger ihop med prinipen att lika löser lika. En vattenfast dyna är antingen baserad på olja eller lösningsmedel, och ProMarkers löser bägge. En vattenlöslig dyna däremot, ska inte påverkas av pennan.

Men som med allt annat kan det även finnas andra orsaker till hur saker och ting blir, pappret kan ha inverkan eller om motivet inte torkat ordentligt t ex.

Enligt önskemål i en annan tråd, håller vi på med en artikel om stämpelfärg och färgläggning som funkar ihop.

Spacegirl31
2010-01-28 22:17
#5

Undrar om du menar vilken stämpeldyna du ska använda, eller menar du att du ska måla det du stämplat??

Stämepldyna kan du använda vattenfast eller inte vattenfast och där beror valet på om du tänkt färglägga det du stämplat sen eller ej, och om detta då inbegriper vatten.

Har du bara tänkt att stämpla och sen inte målad det stämplade så kan du använda vad du vill.

* ~* Ha en bra dag *~*

Be-Bopz
2010-01-29 01:35
#6

Jag kommer inte måla motivet, är ingen duktig färgläggare….

Så jag kan egentligen ta vad som i vilken färg jag önskar ?

Annons:
Evanlo
2010-01-29 10:42
#7

Japp, nästan … Glad

Har du bara vanligt papper, spelar det inte någon roll vilken dyna som används. Ska du däremot stämpla på t ex OH-plast är StazOn bra att använda.

Upp till toppen
Annons: