Annons:
Etikettkortmakeri
Läst 4336 ggr
Trin
2013-12-08 15:00

Prissätta handgjorda kort ?

Hej alla kortmakar :)

Jag funderar eventuellt på att försöka sälja lite kort jag har pysslat ihop. Min fråga till er som sålt/säljer era handgjorda kort är hur räknar ni ut hur mycket era kort ska kosta ?

Om jag ska räkna ut exakta materialkostnader kan jag tänka mig att det är väldigt tidsödande och jobbigt ? T.e.x jag använder 7cm av ett band då måste jag jag ju räkna ut priset per cm på just det bandet o.s.v.

Har ni några tips/råd på hur ni räknar ut materialkostnader ? Om jag nu ska göra detta så vill jag ju gärna gå med lite vinst och inte bara täcka upp mina materialkostnader.

Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Annons:
Niwa
2013-12-08 17:57
#1

Det är jätte svårt att få kort sålda tyvärr.
jag har haft tur och kunna sälja en del till vänner o bekanta.
men det är sällan jag kunnat ta mer än mellan 20-30 :- och då är 30:- maximalt.
jag tar samma summa för all kort i samma storlek oavsett material om det inte är väldigt mycket dekos eller en "avancerad vikning.
gällande att räkna ut material kostnader så har jag räknat ut ungefärliga priser på ólika dekos i en lista.
te.x om siden band på rulle kostar 10:-/ 1m 
jag använder ofta 15 cm på ett kort då har jag satt

band 1:50 (10:-/m)
cardstock 2:50 (5:- st, då jag gör  15*15 och det då går åt ett halvt cardstock)
brads 1:-/st
rosor/blad  1:-st (10 st/10:-)
design ark 5:- (totalt i alla olika färger så brukar det i snitt gå ett halvt ark och ett ark kostar runt 10:- )

et.c
visst i bland går det kanske det går åt lite mer och i bland lite mindre.
men det är enklare att räkna en ungefärlig material kostnad med en lista. sedan får man väl ta bort eller lägga till en krona om man känner att man använt mer eller mindre än man brukar.

hmm hoppas du förstår vad jag svamlar uti, jag är duktig på att svamla.🤪
fråga gärna om det är allt för oklart

Hälsa gärna på mig på Facebook.

Emo
2013-12-09 08:22
#2

När du ska sälja är det bra att ha lite olika avancerade till olika priser.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Zahara
2013-12-09 10:39
#3

Jag har olika priser beroende på vad det är på korten, jag har priser från 10kr och uppåt. Tar bara betalt för material för annars får man tyvärr aldrig sålt något :(

inget är omöjligt. Det tar bara lite längre tid! gottoblandat

medarbetare på scrapbooking.ifokus

Hubert.prp
2013-12-26 10:30
#4

Det är inte lätt att få betalt om man inte kan exponera verken i en dyr lokal. Tyvärr.

Elena-Maria
2014-01-06 16:46
#5

Min syster hade med sej några av mina kort på julmarknad men hon fick bara sålt ett enda efter att ha sänkt priset till 10 kr. Då låg ändå kortet i en cellofan påse med 1 kort + 9 enkla tags i olika storlekar. Man får trösta sej med att det åtminstone är roligt och terapeutiskt att sitta och pyssla. 

Jag misstänker att de enda som är intresserade av pyssel är de som pysslar själva och de köper ju sällan färdiga grejer. Jag gör det inte eftersom jag inte vill betala för något jag kan göra (och faktiskt gör)  själv.

Fred och god växt!

Upp till toppen
Annons: